piatok 7. augusta 2009

India a Indovia

Ako som uz spominala, Indovia su celkom mili ludia. Par krat sa nam stalo, ze sme sa v obchode nejak nevedeli dorozumiet, kedze nie vsetci Indovia horovira po anglicky, no hned sa pri nas pristavili mladsi Indovia, asi v nasom veku a snazili sa nam pomoct. V turistickych miestach a pri nakupe suvernirov davaju po vacsine turistom vyssie ceny, no na druhej strane, je to celkom pochopitelne... Ved aj oni z niecoho zit musia. V obchodoch na ulici nam predavaju potraviny za rovnake ceny ako Indom. Cena je vacsinou aj predtlacena na vyrobku, takze si to vieme skontrolovat. Moja obava pred prichodom do Indie, ze ma na kazdom kroku bude chciet niekto prepadnut a okradnut je tak vyvratena. Indovia su mierumilovni ludia, co je spojene s ich nabozenstvom. Snazia sa zit dobry zivot, pretoze ak by konali zlo, v buducom zivote by sa im to vypomstilo.

Jaipur a myslim, ze aj India celkovo je krajina plna kontrastov. Na jednej strane je tu vidiet luxusne hotely, Indov na drahych autach, shopping centra, dobre restauracie, no vsetko to je obkolesene chudobnymi Indami zijucimi na ulici, detmi hrajucimi sa na cestach popri premavajucich autach, ci matkami drziacimi deti v naruci a zobrajucimi pocas cervenej na krizovatke.

I ked bol kastovy system oficialne zruseny, v praxi to tak nevyzera. Indovia lipnu na tradicii a tak sa i kasty praktizuju dodnes. Musim sa priznat, ze cely ten kastovy system je dost komplikovany a myslim, ze som ho este uplne nepochopila. Z toho co som pochopila:
Existuju tu 4 hlavne kasty, no v skutocnosti ich je ovela viac. Kazdy je zaradeny do urcitej kasty pri narodeni a v tej istej kaste ostava az do konca zivota. Kastu ziska od rodicov, cize rodicia musia byt z tej istej kasty. No a to je problem pri manzelstve. Je nepriatelne, ak by sa mali zobrat dvaja ludia z inej kasty. Niektore liberalnejsie rodiny to zacinaju povolovat, no vo vseobecnosti je to neobvykle. To do akej kasty patrite, si so sebou nesiete cely zivot, pretoze vase priezvisko je vlastne nazov vasej kasty. Pred prichodom do Jaipuru som komunikovala s jednym AIESECarom, ktory mal priezvisko Choudhary. A potom som si vsimla, ze dalsi clen AIESECu mal rovnake priezvisko. Tak som si myslela, ze su mozno surodenci. No po case som zistila, ze ich zhodne prievzisko znamena, ze su z rovnakej kasty.

Vacsina manzelstiev v Indii je dohodnuta (arranged marriage). Cize rodicia dvoch deti, ci mladych ludi z rovnakej kasty sa dohodnu, ze ich deti sa v buducnosti vezmu. Niekedy sa to stava uz pri narodeni, inokedy vo vyssom veku. Napriklad taky Vishnu (majitel domu, v ktorom byvame) mal dohodnute manzelstvo, ked mal 12 rokov. No vzali sa az, ked mali 18. Jeho syn ma teraz asi 20 a Vishnu mu dohaduje manzelstvo az teraz. Cize Vishnu sa dohodne s rodicmi nastavajucej jeho syna no a mozno o rok sa vezmu... Dost nepredstavitelne v nasej kulture...

Popri dohodnutych manzelstvach existuju aj manzelstva z lasky, no tych je pomenej. Moja sefka mi vsak povedala, ze ona take mala. No v skutocnosti je tendencia vraj taka, ze manzelstva z lasky sa v poslednej dobe uzatvaraju trochu castejsie a nie je to az take tabu ako v minulosti. No stale to zavisi od rodiny a rodinnej tradicie. A tiez plati, ze manzelstva z lasky sa vyskytuju castejsie (alebo len) vo velkych mestach, ktorych sposob zivota sa zacina podobat tomu zapadnemu. Takze na vidieku su stale a asi este aj dlho budu arranged marriages. A uzatvaraju sa v ovela mladsom veku. Castokrat sa na vidieku stava, ze ak su v rodine dve dcery napriklad vo veku 13 a 18 rokov, rodicia urobia jednu svadbu, aby tym usetrili. Pre tu 18-rocnu to nie je az take zle, no chudinka ta, co ma len 13 rokov…

Jednou z takych vtipnych veci, ktore som tu spozorovala je indicka mimika. Trvalo mi asi 2 tyzdne, kym som pochopila, akym sposobom vyjadruju suhlas. Na zaciatku sa nam stavalo, ze sme s riksarom dohadovali cenu a nikdy sme nevedeli, ci suhlasi s tym, co hovorime alebo nie. Povedzme, ze on povedal 70, my sme dali 30, tak nakoniec sme to chceli dohodnut za 50, no a ked sme sa ho teda spytali “fifty?”, kyval hlavou zo strany na stranu (hlavou smerom k ramenu). U nas by take gesto znamenalo, mozno alebo co ja viem... Tak sme sa ho spytali este raz “fifty?” a on na to opat kyval zo strany na stranu. Po stvrtej otazke “fifty?” nas to prestalo bavit, tak sme nasadli a dufali, ze nam to da za 50. No a skutocne sme zaplatili 50. Takze Indovia pri vyjadrovani suhlasu nekyvu hlavou z hora dole, ale zo strany na stranu : ) Este stale som si na to celkom nezvykla, no uz aspon viem, co to znamena.

Jednou z na prvy pohlad viditelnych odlisnosti medzi Indami a Eurpanmi je oblecenie. Rajasthan patri medzi staty Indie, ktrore si az dodnes udrziavaju tradicie. Muzi sa obliekaju podobne ako ti v Europe, nejake nohavice ci rifle a tricko alebo kosela. Male percento z nich, nosia aj indicke oblecnie. Su to napr. biele nohavice a biela dlha kosela alebo cudne previazane nohavice, ktore vyzeraju skor ako pyzamo a na hlave nosia typicky rajasthansky turban. Zeny nosia ale tradicne indicke oblecenie. Starsie alebo vydate nosia vacsinou sari. Vyzera to ako dlhe saty, no v skutocnosti je to dlhy kus latky, ktory maju okolo seba obtoceny a tak to ma formu siat. Mladsie dievcata nosia obycajne kurtu (nieco ako kosela asi po kolena), dupatu (satka) a salvu (nohavice). Tie nohavice su bud uplne siroke alebo hore siroke a dole uplne uzke a nazberane. Ked som si to prvykrat skusala, tak to vyzeralo fakt vtipne, lebo pas bol asi 3 krat vacsi ako ten moj, no je tam taka snurka na stiahnutie a tym, ze su dole nazberane asi do vysky 25 centimentrov od chodidla, tak su asi o pol metra dlhsie ako normalne nohavice. Pravdou vsak je, ze okrem tradicneho oblecenia dievcata nosia aj obtiahnute dzinsy a bluzky alebo tricka. Postupom casu sa aj styl obliekania pravdepodobe bude prisposobovat tomu zapandeme. Co je na druhej strane skoda, lebo sa tym moze vytratit caro indickej kultury.

Žiadne komentáre: